Nick den Breejen
9 februari, 2023
De juiste bandenspanning voor uw caravan of camper
Een juiste bandenspanning is zeer belangrijk voor de veiligheid van uw reis. Een onjuiste bandenspanning kan voor kleine, maar ook grote problemen zorgen. Zo verbruikt u met een onjuiste bandenspanning meer brandstof, maar verhoogt u ook de kans op een klapband. Het is daarom erg belangrijk om altijd een juiste bandenspanning te hebben. Hoe weet u nu precies wat de juiste bandenspanning van uw caravan of camper is? In dit artikel worden verschillende onderwerpen toelicht die kunnen helpen met het bepalen van de juiste bandenspanning.
De juiste bandenspanning
1. Wat is bandenspanning?
Om veilig en comfortabel te kunnen rijden met uw caravan of camper is het hebben van de juiste bandenspanning van groot belang. Onder bandenspanning verstaan we de atmosferische druk in de band, meestal wordt deze gemeten in pounds per vierkante inch (psi) of kilopascals (kPa). In Nederland wordt de bandenspanning in het algemeen weergegeven in de luchtdruk eenheid bar.
Door te veel druk in de band, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg. Elke maand loopt er circa 2 tot 5% lucht uit de band. Kleine lekkages langs de velg/bij het ventiel of bijvoorbeeld een spijker zorgen ervoor dat banden nog sneller leeglopen.
Banden presteren alleen maximaal wanneer ze voldoende draagkracht en stabiliteit hebben. De spanning van de banden is hierbij zeer belangrijk! Wilt u controleren wat uw bandenspanning is? Controleer dit dan bij voorkeur als de banden koud zijn. Uw banden zijn ‘koud’ wanneer u maximaal 5 kilometer hebt gereden. Het hebben van de juiste bandenspanning is bij het bezit van een caravan/camper misschien wel nog belangrijker dan bij een auto. De reden hiervoor is dat caravans en campers meer gewicht hebben dan een auto, dit resulteert in een hogere druk in de banden. Mocht er een band klappen is de schade aan u, uw caravan/camper en medeweggebruiker vaak groot.
Naast de optimale bandenspanning kan het natuurlijk ook voorkomen dat de banden een te lage of te hoge bandenspanning hebben, dit kan vervelende gevolgen hebben. Hierover later meer.
2. Wat is de perfecte bandenspanning voor mijn caravan of camper?
Caravan
Het is uitermate slecht gesteld met de bandenspanning van veel caravans. Ruim tachtig procent van de kampeerders met een caravan rijdt met een te lage bandenspanning, maar wat is dan een goede bandenspanning?
Bij de meeste caravans ligt de ideale bandenspanning tussen de 3 en de 4.5 bar. Wat de precieze bandenspanning is moet u ook rekening houden met alle overige omstandigheden. Zo is het draagvermogen en de maximale snelheid ook erg belangrijk. Om zeker te weten wat de juiste bandenspanning is kunt u contact op nemen met uw dealer of in het instructieboekje van uw caravan kijken. In sommige gevallen staat de druk aangegeven op de band zelf. Hierbij geldt dat een (iets) te hoge druk beter is dan een te lage.
Camper
Bij een camper hangt de ideale bandenspanning voornamelijk af van de belasting van de as. Het afzonderlijk wegen van iedere as in belaste toestand, dus als u op het punt staat op vakantie te gaan, is de beste manier om de juiste bandenspanning te kunnen bepalen. Verder moet u ook hier rekening houden met de snelheid en het draagvermogen. Wij raden u aan om ook bij de camper contact op te nemen met uw dealer of het instructieboekje te bekijken.
Campingtrend heeft een video gemaakt over bandenspanning en hoe de E-Pressure module van E-Trailer helpt bij het veiliger maken van de rit naar de kampeerplek. Zeker het kijken waard!
3. Wat vertellen uw banden u over de bandenspanning?
De juiste bandenspanning van uw banden wordt aangegeven op de banden onder het voertuig. Daarnaast kunt u nog veel meer informatie vinden op uw banden.
Voorbeeld: 185 R 14 C 102/100 Q
185 Breedte van de band in mm
R Het bandtype
14 Buitendiameter van de velg in inch.
C Het soort band
102/100 Draagvermogen van de band (Load-index/ LI)
Q Snelheidsindex, deze index geeft de maximale snelheid weer waarmee met de band gereden mag worden.
Daarnaast kunt u ook het DOT nummer vinden op de band. Dit nummer geeft aan wanneer de banden geproduceerd zijn. Het DOT nummer bestaat uit vier cijfers. De eerste twee cijfers staan voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar waarin de band geproduceerd is.
Voorbeeld: 2415. Deze band is geproduceerd in de 24e week van het jaar 2015.
Wij raden aan de banden na zes jaar te laten vervangen. Dit mede omdat uit statistieken blijkt dat banden ouder dan 6 jaar een verhoogde kans op een klapband hebben. Wanneer u twijfelt of u uw band moet vervangen, kunt u altijd contact opnemen met uw dealer
Bij een te lage bandenspanning ondervindt de band slijtage aan de zijkanten van de band. Bij een te hoge bandenspanning bevindt deze slijtage zich in het midden van de band.
4. Wat zijn de nadelen van een onjuiste bandenspanning?
Is de bandenspanning te laag of juist te hoog? Dan heeft dit negatieve gevolgen voor de prestaties van de banden en daarmee ook voor uw veiligheid en comfort. Het is mogelijk dat er gevaarlijke situaties ontstaan door een onjuiste bandenspanning. Zodra u rijdt met een onjuiste bandenspanning verbruikt uw auto meer brandstof en slijten de banden sneller. U zult dus meer brandstofkosten hebben en uw banden zullen eerder vervangen moeten worden (een set nieuwe banden voor de caravan kost al snel €100). In de grafiek kunt u zien hoeveel procent extra brandstof u verbruikt bij het aantal procenten onderspanning.
Kortom, de juiste bandenspanning is belangrijk omdat:
- Dit zorgt voor goede rijprestaties
- Een positieve bijdrage levert aan de verkeersveiligheid
- Zorgt voor minder brandstofkosten
Een verkeerde bandenspanning resulteert in:
- Minder grip op de weg. Hierdoor heeft u een langere remweg en een hogere slipkans
- Verhoogde kans op klapbanden
- Verkeerde slijtage van de banden
- Verslechterde wegdekking, het stuurgedrag is dan niet optimaal
Hoe voorkom ik een klapband?
Een onjuiste bandenspanning verhoogt de kans op een klapband, dit kan zorgen voor gevaarlijke situaties op de weg. Daarom is het erg belangrijk dat u uw bandenspanning regelmatig controleert, zodat uw banden altijd de juiste spanning hebben. Daarnaast is het ook van belang dat u regelmatig de staat van uw banden controleert. Een lage bandenspanning en verouderde banden verhogen ook de kans op een klapband. Daarnaast is bij een caravan de kogeldruk ook van belang voor de kans op een klapband, daar leest u meer over in de blog over kogeldruk.
Met behulp van de E-Pressure bent u niet alleen voor vertrek, maar ook gedurende de reis altijd op de hoogte van de spanning en temperatuur van uw banden. Wanneer uw bandenspanning gedurende de reis opeens hoger of lager wordt, krijgt u een melding op uw smartphone. U kunt dan tijdig de weg kunt verlaten om te controleren wat er mis is met uw banden. Op deze manier voorkomt u gevaarlijke situaties. Wilt u meer weten over de E-Pressure, klik hier.
5. Wat is het verschil tussen een te hoge en een te lage bandenspanning?
Een te lage bandenspanning heeft als gevolg dat het draagvermogen afneemt. Daarnaast hebben de banden met een te lage druk een grotere draaiweerstand. Ze verslijten niet alleen sneller, maar als het gewicht van de contactpunten op het wegdek onevenwichtig verdeeld is, zal de band zich vervormen en opwarmen.
De banden hebben ook meer energie nodig om te kunnen draaien. Banden met een te lage spanning kunnen hierdoor het brandstofverbruik doen toenemen met meer dan 10%. Rijden met de juiste bandendruk betekent dus ook milieuvriendelijker rijden.
Zodra de bandenspanning te laag is neemt de temperatuur in de lucht van de banden toe. Dit zorgt ervoor dat de kans op een klapband toeneemt.
Bij een te hoge bandenspanning heeft de caravan/camper minder veercomfort. De banden maken enkel voor een klein deel contact met het wegdek (alleen het middelste gedeelte van de band). De banden zijn dan minder wegvast en het remmen zal minder efficiënt zijn. Daarnaast komen alle oneffenheden op de weg harder aan en kan de band gaan scheuren. Bij een te hoge bandenspanning zullen de banden, net als bij een te lage bandenspanning, meer slijtage ondervinden dan wanneer de banden de juiste spanning hebben.
Slijtage door een onjuiste bandenspanning
Bij een te lage bandenspanning ondervindt de band slijtage aan de zijkanten van de band. Bij een te hoge bandenspanning bevindt deze slijtage zich in het midden van de band.
Deel deze blog
Cashback-actie op het Campercontact-E-Trailer pakket
Ontvang € 40 terug bij de aanschaf van uw Campercontact-E-Trailer pakket.