Tammy Middelweerd
Het belang van de juiste kogeldruk tijdens uw reis!
De welverdiende kampeervakantie kan beginnen en voordat u vertrekt met uw caravan controleert u of de kogeldruk van uw caravan juist is. Na dit gecontroleerd te hebben, kan de kampeerpret beginnen. U rijdt met uw caravan achter uw auto op de snelweg een file in. Vervelend, maar het is soms niet te voorkomen. Na een tijdje lost de file op en ziet u een auto met totaal verwoest caravan op de vluchtstrook staan. Gelukkig heeft de familie van wie de caravan is niets, maar een kampeervakantie zit er voor de gedupeerde familie niet meer in.
Een geschaarde combinatie of een caravan in de berm: het zijn de angstbeelden van menig caravanbezitter. Verschillende oorzaken kunnen zorgen voor een eenzijdig ongeval met een auto-caravancombinatie. Dit zijn ongevallen waar geen andere weggebruiker direct bij betrokken is.
Deze ongevallen kunnen veroorzaakt worden door een verkeerde gewichtsverhouding tussen auto en caravan, een verkeerde of te zware belading van de caravan en een te hoge of lage kogeldruk.
In dit artikel worden verschillende onderwerpen toegelicht die een onjuiste kogeldruk kunnen voorkomen.
Inhoud
1. Wat is kogeldruk?
Kogeldruk is het gewicht waarmee de dissel, van uw caravan of aanhanger, op de trekhaak van uw auto drukt. Technische gezegd: het gewicht waarmee uw trekhaak verticaal belast wordt.
Het is van belang dat uw kogeldruk niet te hoog of te laag is, aangezien dit het rijden met een caravan beïnvloedt. Wanneer een caravan voorin te zwaar beladen is, is de druk op uw trekhaak te hoog. Hierdoor wordt de achterkant van uw auto naar beneden gedrukt. Andersom geldt precies het tegenovergestelde. Wanneer uw caravan achterin te zwaar beladen is, is er te weinig druk op uw trekhaak. Hierdoor wordt de achterkant van uw auto naar boven getrokken.
Beide bovengenoemde situaties zijn niet wenselijk. Een verkeerd beladen caravan, en dus een onjuiste kogeldruk, beïnvloedt de wegligging van uw auto. Hierdoor is de auto met caravan of aanhanger moeilijker te besturen en kan een ongeluk veroorzaakt worden. Een dergelijk ongeluk had vermeden kunnen worden.
2. Methoden om de kogeldruk van uw caravan te bepalen
Voordat u vertrekt met uw geliefde caravan is het van belang dat u de kogeldruk controleert. Er zijn verschillende opties om uw kogeldruk te meten. Hieronder worden drie van deze opties besproken.
Personenweegschaal
Het meten van uw kogeldruk kan u bijvoorbeeld doen met een personenweegschaal. In onderstaande stappen staat beschreven hoe u dit precies doet.
- Zorg ervoor dat uw beladen caravan horizontaal staat. Dit kunt u nagaan door een waterpas op de dissel te leggen of met onze E-Level module;
- Leg een plank op de weegschaal. Door deze plank wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld over de weegschaal;
- Plaats op de horizontaal liggende plank een balk die verticaal staat;
- Plaats de koppeling van uw caravan op de verticale balk. De kogeldruk kunt u nu van uw weegschaal aflezen.
Disselweger
Een disselweger is een soort inschuifbare stok. De koppeling van de caravan plaatst u op de bovenkant van de stok. Op de zijkant van de disselweger kan u dan aflezen wat de kogeldruk is. De disselweger is minder nauwkeurig dan het voorbeeld met de personenweegschaal. Daarnaast is van belang bij de disselweger dat u uw caravan op de handrem zet. Zo voorkomt u een wegschietende disselweger, die schade aan u en uw caravan kan toebrengen.
E-Load
E-Trailer vindt het belangrijk dat u veilig en comfortabel op reis gaat. Met de E-Load kan dit! Met behulp van deze module kunt u heel nauwkeurig op uw smartphone aflezen wat de kogeldruk is. de kogeldruk die u afleest op uw smartphone is zeer nauwkeurig. Daarnaast heeft u geen extra accessoires voor het meten van uw kogeldruk meer nodig. U vervangt namelijk uw huidige neuswiel voor de E-Load. De E-Load verricht verder al het werk. Wilt u meer weten over de E-Load, klik dan hier.
3. Wat is de ideale kogeldruk?
Zowel auto, caravan als trekhaak hebben een maximale kogeldruk. Omdat het om drie verschillende waarden gaat (die van uw auto, caravan en trekhaak), moet u rekening houden met de laagste kogeldruk van de drie. Deze laagste waarde bepaalt dus de maximale kogeldruk van uw voertuig combinatie.
U kunt de maximale kogeldruk van uw auto of caravan vinden in het instructieboekje van uw auto of caravan of in de bijgeleverde papieren.
De maximale kogeldruk van uw trekhaak wordt door iedere fabrikant zelf bepaald. De kogeldruk van een trekhaak is dus niet universeel. Wanneer u niet weet wat de maximale kogeldruk van uw trekhaak is kunt u hier gemakkelijk achter komen. Op het typeplaatje van uw trekhaak wordt het maximumgewicht vermeld. Dit maximum gewicht is de kogeldruk van uw trekhaak.
4. Te lage kogeldruk
Wanneer de caravan niet genoeg op de trekhaak leunt is de kogeldruk te laag. Hierdoor is de stabiliteit tussen auto en caravan niet goed. De caravan kan hierdoor erg gaan slingeren bij bijvoorbeeld zijwind, een inhalende auto of wanneer u langs een vrachtauto rijdt. Dit kan gevaarlijke taferelen veroorzaken. Daarnaast kost het rijden met een te lage kogeldruk ook nog meer geld, omdat de stabiliteit tussen auto en caravan niet in verhouding is.
Bij een te lage kogeldruk is het van belang dat u de druk verhoogt. Dit kunt u doen door spullen achteruit uw caravan naar het middelpunt te verplaatsen. Daarnaast is het mogelijk om meer gewicht in de disselbak te leggen. Het zwaartepunt wordt dan verlegd. Dit laatste raden wij u echter niet aan, omdat het van belang is dat het zwaartepunt zoveel mogelijk bij de wielen (as) in het midden van de caravan blijft.
5. Te hoge kogeldruk
Wanneer de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van uw auto naar beneden. Hierdoor heeft uw auto minder grip met de voorwielen. Dit zorgt ervoor dat de wegligging van de auto niet optimaal is, waardoor u meer geld kwijt bent aan brandstofkosten. Daarnaast is het ook mogelijk dat wanneer u over een drempel of hobbel rijdt, de achterkant van uw auto schade op kan lopen.
Bij een te hoge kogeldruk is het van belang dat u de druk op de trekhaak verlaagt. Dit kunt u doen door spullen van de voorkant van uw caravan naar het middelpunt van de caravan te verplaatsen. Is de druk op de trekhaak hierna nog steeds te hoog, controleer dan of het reservewiel van uw auto achterin ligt. Door dit reservewiel bijvoorbeeld in de caravan te leggen (boven de as), wordt de druk op de trekhaak al snel verlaagd.
Wanneer u gasflessen in uw disselbak heeft staan kunt u er ook voor kiezen om deze te vervangen voor lichtgewicht gasflessen. Het is wel van belang dat u de gasflessen in de disselbak op hun veilige plek laat staan.
6. Gevolgen van een verkeerde kogeldruk
Wanneer u met een onjuiste kogeldruk op pad gaat, is het goed mogelijk dat uw caravan kan gaan slingeren. Slingeren begint met een invloed van buitenaf: een windvlaag, een wegoneffenheid of een stuurbeweging. Deze invloed hoeft niet groot te zijn. Zelfs als de caravan een kleine pendelbeweging maakt, kan de caravan in combinatie met de auto in korte tijd erg gaan slingeren.
Dit slingeren kan ernstige ongelukken veroorzaken. Misschien heeft u al eens een totaal verwoeste caravan langs de kant van de weg zien staan. Een kleine slingerbeweging kan namelijk leiden tot een geschaarde caravan (een caravan die overdwars achter de auto staat).
Wanneer uw caravan begint te slingeren is het van belang dat u vaart mindert en rustig remt. Alleen op deze manier kan het slingeren van de caravan gestopt worden.
Kortom, om ongemakken en ongelukken te voorkomen is het van belang dat u altijd rijdt met een juiste kogeldruk en deze dus voor vertrekt meet. Wilt u nog meer weten over kogeldruk en hoe u dit goed kunt meten? Bekijk onze presentatie over kogeldruk!
Deel deze blog
Cashback-actie op het Campercontact-E-Trailer pakket
Ontvang € 40 terug bij de aanschaf van uw Campercontact-E-Trailer pakket.